Island 2015 - II. ... a jsme na místě

Příliš těžká zavazadla do letadla, přistání jako na Měsíci, mlha přede mnou i za mnou, prohlídka Reykjavíku aneb dovolená začíná a s ní i náš nekončící úžas nad krásou této země.

Začátek našeho putování probíhal v klidu až na letiště Gatwick. Doma jsme provedli již check in a vytiskli si palubní lístek pro let Ostrava- Londýn, všichni máme jen palubní zavazadla, takže "nalodění i vylodění" je rychlé. Trochu nás sice udivovalo, proč se nedá on line vyřešit vše také u společnosti WOW air, se kterou letíme do Keflavíku, ale netrápilo nás to. Po příchodu k odbavovacím místům WOW air v Gatwicku nám ztuhl úsměv na rtu. Ta řada byla opravdu dlouhá, všude kolem v podřepu lidé zmateně vybalující a přebalující věci z kufru do kufru, nervozita a neklid. Za chvílí pochopíme - WOW air požaduje nejen dodržení přesných rozměrů palubních zavazadel, ale také váhu a to 5 kg. Všem třem nám je jasné, že jsme nad, přece jen vezeme zimní oblečení a po převážení, jdeme do podřepu a vybalujeme a oblékáme si, co se dá. I tak doplácíme za nadváhu u jednoho kufru.

Let proběhl bez turbulencí, v letadle nám pouští film o Islandu, obsluhují nás velmi příjemné letušky a my se tak jistě blížíme k přistání a poprvé vidíme z letadla Island. ??? Jsme tady správně? Okamžitě se mi vybavuje informace, že na Islandu trénovali američtí astronauti přistání na Měsíci... a asi věděli proč.

Krajina bez stromů, hnědočernonějaká, na dlouhé cestě dvě auta, trochu jsme váhali, zda jsme správně. Letiště je menší a je vzdáleno cca 50 km od centra Reykjavíku. Před halou stojí v řadě autobusy, které v krátkých intervalech dopravují cestující z letiště do hlavního města. Naše platební karta začala fungovat /v letadle se nám nedařilo kartou zaplatit a tak jsme jedli a pili na účet WOW air/ a my si koupili jízdenky na AIRPORT EXPRESS - levnější cena dopravy než FLY BUS, kvalita však vysoká. V moderním autobuse je čisto a každý cestující má na sedadle informace, průvodce a kalendář akcí.

Příjezd do hlavního města je zahalen mlhou a my jen doufáme, že se počasí trochu umoudří, je přece duben. Po ubytování vyrážíme hned na prohlídku, máme oproti Česku dvě hodiny k dobru a tak se je snažíme využít. Počasí se mění co pět minut ve složení: mlha, déšť, vichr, mlha... časem si zvykneme.

V průvodcích se píše pořád dokola, že je Reykjavík malým hlavním městem, já osobně z toho nabyla dojmu, že to bude jakési malé městečko, téměř vesnička, ale fakt je, že se jedná o normální hlavní město, které se velmi rychle rozrůstá do všech stran. Jen centrum je menší, útulné, veškeré dění se soustřeďuje do dvou ulic a dá se projít tak za dvě hodiny.

O tom, co vše je možno v Reykjavíku navštívit, se píše ve všech průvodcích a je zbytečné to opisovat. Názvy ulic či pamětihodností nemá smysl psát, člověk není schopen si je většinou zapamatovat, jako např. Hallgrímskirkja :-) apod. Určitě stojí za to strávit zde celý den, nasát atmosféru, ochutnat místní speciality, mimo jiné zde naleznete i restaurace, kde podávají velrybí maso, tyto jsou označeny nálepkou na dveřích.

Pravdou je, že Island je pro našince dosti drahá země, ceny hlavního jídla se pohybují od 450 Kč a v luxusních restaurací je to mnohonásobně více. Cena ubytování se liší dle kvality, nejlevnější jsou hostely a kempy, noc v 4* hotelu se pak pohybuje od 5 000 Kč.

Jen perlička - obě hlavní ulice se dosti podobají "naši" Stodolní a jsou plné barů, které hlavně v pátek a v sobotu ožívají. Pařba začíná později než u nás, zhruba okolo 23 hodiny, a končí v šest ráno, pozor tedy při volbě ubytování v blízkosti těchto ulic, člověk se fakt nevyspí a vím, o čem mluvím.

Praktické informace pro pobyt na Islandu:

WOW air – cestujete li s touto společností, připravte se na kontrolu hmotnosti kabinových zavazadel – max. 5 kg je povoleno. Pokud cestujete alespoň dva a máte každý své zavazadlo, vyplatí se jedno nechat s nadváhou a druhé napasovat do těch 5 kg – je menší doplatek.

Doprava z Keflavíku /letiště/ do centra Reykjavíku

Jsou dva autodopravci – společnost FLY BUS je dražší a služby má stejné, jízdenky se kupují u východu z letištní haly. Autobus jede do centra na autobusové nádraží, resp. po dohodě Vás za poplatek dovezu k Vašemu ubytování.

Placení

V ČR není možno vyměnit islandské koruny, což ale vůbec nevadí – na Islandu se všude, včetně vstupu na WC, platí platebními kartami. Chcete li mít hotovost, stačí si ji vybrat v bankomatu hned při příjezdu.

Potraviny

Jak jsem již zmínila, je Island poměrně drahou zemí pro našince a platí to i o potravinách. Tyto se vyplatí kupovat v zeleně označených obchodech 24/7 nebo ve žlutých Bonusech – my jsme si BONUS velmi oblíbili a s kvalitou a nabídkou byli velmi spokojeni.  BONUSy se nacházejí ve všech větších městech. POZOR – obchody jsou v době svátků zavřené.

Reykjavík

Co navštívit:

obě hlavní ulice, Harpu, bar Lebowski, francouzskou palačinkárnu, restauraci v hotelu 1919 u autobusového náměstí, projít se okolo jezera a krmit kachny, vyjet výtahem nahoru na Hallgrímskirkja /symbol města a orientační bod, kdybyste se ztratili/.

A určitě si dejte HOT DOG „se vším“ hned vedle autobusového nádraží v centru /u hotelu 1919/ - do tohoto stánku Islendingar borda SS pylsur se sjíždějí místní i turisté na skutečně nezapomenutelný párek v rohlíku, ale musí být se vším :-)

Autor: Iva Děcká | pátek 1.5.2015 22:40 | karma článku: 13,59 | přečteno: 1111x

Závod LH 24 bílé peklo vedoucí do ráje

Po roční pauze opět na startu a po měsíci od závodu „pár“ řádků o těchto, tentokrát více než kdy jindy, náročných 24 hodinách „v kopci“. Bylo to peklo... I když s odstupem času už celé bílé peklo vychladlo...

1.3.2019 v 23:08 | Karma: 16,03 | Přečteno: 479x | Diskuse| Hobby

Vltava Run 2017 aneb můj víkend s kinetózou

Po roce jsem se opět postavila na start štafetového závodu ze Šumavy do Prahy vedoucího podél Vltavy, kde celkem naběháme 360 km ve 12 osobách,. Ano, je to závod i o běhání, ale také o přejíždění autem z předávky na předávku...

21.5.2017 v 9:39 | Karma: 13,49 | Přečteno: 208x | Diskuse| Sport

LH 24 podruhé aneb loni jelen a letos mžitky před očima

Také letos jsme se museli vrátit na „místo činu“ a zkusit opět posunout své limity. Extrémní závod LH 24 má své kouzlo a jakmile vám jednou učaruje, nelze mu odolat. Běhat 24 hodin na vrchol Lysé hory a zpět, to je prostě výzva.

27.1.2017 v 18:08 | Karma: 15,61 | Přečteno: 373x | Diskuse| Sport

Iva Děcká

Valašský hrb 2016 - sem tam nějaký frk či drb…

...přijet, běžet, prožít, vidět a SLYŠET... Tak trochu neběžecky o běžecké akci aneb člověk si musí závod užívat všemi smysly... Žádný z uvedených rozhovorů nebyl cílený a připravený, prostě je to tak, jak nám huba narostla.

31.5.2016 v 15:22 | Karma: 16,32 | Přečteno: 498x | Diskuse| Hobby

Iva Děcká

Vltava Run aneb cesta tam a zase zpátky (s trochou nadsázky)

Jsou závody, kde jsou dva páry běžeckých bot méně důležité než rezervní klíč k doprovodnému autu, závody, na kterých se nesmí sejít „blbá“ parta, ale hlavně závody, které jsou prostě BÁJEČNÉ...a to VLTAVA RUN určitě je...

17.5.2016 v 14:01 | Karma: 11,61 | Přečteno: 766x | Diskuse| Hobby

Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar

27. dubna 2024

Vysíláme Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...

Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste

Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...

Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump

26. dubna 2024  22:27

Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

Mladá tělem i duchem, vystudovaná vysokoškolačka, aktivní sportovkyně /běh/ a milovnice psů, normální žena a maminka dvou dětí. No ačkoli mí přátelé si myslí, že jsem sem spadla z oblaků a nejsem úplně normální, tak nevím...