Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Z Ostravy do Olomouce a zpět na in line bruslích za dvanáct hodin

Opět jsem neposlechla sebe samu, a ačkoli jsem se loni po závodě dušovala, že už NIKDY neabsolvuji podobnou akci, šla jsem do toho znova, znova jsem potila krev, znova jsem plakala radostí a stejně jako loni si vše parádně užila.

Ostrava Inline12/24  – závod na in line /kolečkových/ bruslích se konal již druhým rokem na Hlavní třídě v Ostravě-Porubě a já u toho nechyběla, konkrétně u dvanáctihodinového závodu.

   Po loňském prvním ročníku, kdy jsem dva dny po závodě nemohla chodit a má zásoba sprostých slov se značně rozšířila, jsem se zapřísahala, že příští rok do toho nejdu. Jenže patřím mezi velmi soutěživé typy, a jelikož jsem to loni vyhrála – měla bych letos obhájit. No měla bych – měly bychom. Tento divoký dvanáctihodinový „maraton“ na bruslích se mnou absolvuje v týmu již podruhé také dcera – jezdíme kategorii 2Ž /dvě ženy/ a také letos složení našeho týmu vzbuzovalo údiv, úsměv, úšklebek a co já vím co od „ú“ ještě – kadetka /16 let/ a veteránka /věk neprozradím :-)/ v jedné dvojici, tak to bude jízda…

   Je sobotní srpnové ráno a dvouletý syn se rozhodl, že dnes vstane v šest, když je takový krásný letní den. Potřebuji zoufale ještě chvílí spát a tak tatínek bere syna z postýlky se slovy, že maminka musí odpočívat, jede přece ten závod a odchází s ním do obýváku. Získávám 20 minut, než se syn rozhodne, že si maminku prostě vybrečí a protože vedle v pokoji spí dcera, taktéž s potřebou se řádně vyspat, beru na sebe černého Petra a vstávám, ať je ona alespoň v pohodě.

   Díky syna jsem před závodem řádně rozcvičená – dřepy, shyby, skoky, běh, zvedaní 15 kg živé „činky“, dopoledne uběhne jako voda. Taktak se stačím sbalit, hlásí šílený hic, ovšem večer s bouřkami a pak déšť. Věřím, že letos pojedeme celý závod za sucha, ale i přesto balím 3x komplet převlečení včetně spodního prádla a deštník. Dcera, vstávala asi dvě hodiny před startem závodu, se pomalu plouží po domě a hledá věci – evidentně ji chybí ranní rozcvička. Stihly jsme to a vyjíždíme vstříc následujícím poněkud jednotvárným hodinám…

   Zázemí závodu je na „kruháči“ na Hlavní třídě a je již perfektně připravené stejně jako trať, občerstvovačky a pomocníci na trati. Teplota dosahuje na slunci 38 stupňů a tak se ženeme k nejbližšímu stínu s naším lehátkem, taškou s jídlem, batohem s oblečením a brašnou s léky /mastičky, gely, náplasti, ale také například omylem sbaleným projímadlem, které mne pak během dne ještě několikrát rozesměje při představě o mé rychlosti jízdy, kdyby… no to už je ale jiný příběh/.

   Vše máme přichystáno a rozloženo ve stínu tak, aby ta, co právě nejezdí, mohla relaxovat a čerpat síly. Jaksi nám však nedošlo, že se slunce točí a náš stín je po cca 2 hodinách natrvalo pryč, nyní se ještě ale z uloveného místa radujeme. Motá se mi hlava z vedra už teď a opět mi v mysli zní něco jako: proč jsem sem šla, kdo mi to kázal, jsem normální? Dcera také nevypadá dvakrát nadšeně a to prý miluje vedro, no asi teď zrovna moc ne.

   Start je přesně v pravé poledne, vyrážím na trať první, pohlcujeme mne atmosféra startu a zcela netakticky se poddávám rychlosti okolních závodníků, jakoby se takovýto maraton vyhrával v prvním kole, že?! Výsledkem je tzv. přepálený start, kdy po prvním okruhu /3050m s převýšením 15m/ sotva popadám dech a při představě dalších dvanácti hodin v závodě se o mne pokoušejí mdloby. Máme s dcerou taktiku střídat se po dvou okruzích, což je zhruba 16-20 minut na trati pro jednu, resp. odpočinku pro druhou. Jde to ztěžka a zdá se mi, /po závodě je mi to potvrzeno/, že také dcera se nemůže „rozjet“ – vedro je neúnosné. První okruhy se trápíme, ale nevíme, že obě, potkáváme se jen u předávek a to si nanejvýše řekneme jedno dvě slova, případně já dceři přikazuji, ať se nají, napije, odpočine a ona něco odsekává ve smyslu, že není malá, že se o sebe umí postarat. Normálně bych ji dala kázání o drzosti ke starším lidem, teď je mi to docela jedno.

   Po pár hodinách na trati už mi to tak strašné nepřipadá, rozjela jsem se na pohodu, dcera vypadá zdravě a při síle a přichází tak čas na to, začít si závod užívat a koukat okolo. Na trati toho vlastně moc k vidění není. Jedná se o městskou trať a tak si za těch dvanáct hodin zapamatuji SPZky parkujících aut, zjistím, za jak dlouho uschne prádlo na balkoně, uvidím střízlivé lidi přicházející na zahrádku na pivo a mnohé z nich pak podnapilé za tmy zase odcházet domů, spočítám kolik pruhů mají přechody pro chodce na celé ulici dohromady, celou dobu povedu vnitřní monolog s měřičem rychlosti na trase, který mi zpočátku ukazuje krásných 23-25 km/h a ke konci už nechce jít výše než 18 km/h, 35 x projedu kolem přejetého ptáčka a budu ho litovat, 35 x vyjedu do kopce a budu nadávat jako dlaždič, 35 x uvidím na časomíře mé jméno, počty kol a čas zbývající do cíle. Jedeme sice s dcerou v jednom týmu, ale v podstatě každá sama – o existenci druhé víme jen při předávce a na místě našeho odpočinku, nyní již vystaveného žáru slunce, kde se na dece kupí pet láhve, taška s jídlem pomalu ztrácí na objemu, přibývá obalů od náplastí…

   S prodlužující se dobou na trati pozoruji také své spolujezdce / v závodě na 12 hodin neříkám záměrně soupeře/, zpočátku mne vždy naštve, když kolem mne prosviští skupinka v dresech, ve vláčku a s rychlostí blesku, časem si jich už nevšímám, jen se snažím držet vpravo, když zezadu slyším rachot blížícího se vlaku a beru je jako „ty profíky“, kteří jsou mimo můj obzor. Mne zajímají více „ti hobíci“ na normálních bruslích s podobným stylem jízdy jako já. A mezi námi, „my hobíci“ máme závod těžší – hobíková kolečka mají max. 90 mm, nemáme tak velký podpůrný tým, jídlo si děláme sami a samomasáže také zvládáme, ve vláčku se moc nevezeme, jelikož profíci kolem jen proletí a jiný hobík se většinou „vagonek“ snaží vždy setřást v domnění, že ho chce snad zezadu přepadnout či co, o kolečkách do deště jsme sice slyšeli, ale nemáme je, stejně nevíme, jak se mění, předávku za jízdy nezvládáme a jízda v dešti je naší noční můrou…  Těžká dřina.

   V naší kategorii jsme 4 dvojice, jedna dvojice děvčat to vzdá po pár hodinách a tak nás zbývá 6 žen /3 páry/. Nutno podotknout, že my všechny tři dvojice jedeme vyrovnaně, máme stejný počet kol /ještě i po 7,5 hodinách závodu/ a tudíž musíme opravdu stále závodit, nesmíme vypnout ani chvíli, jinak se „ztratíme“. S jednou dvojicí děvčat se seznamujeme na předávce. Ví přesně, kdo jsme, že jsme loni vyhrály, kolik jsme najezdily kol – jsou na nás připravené, trochu mne to vyděsí, ale zároveň potěší, že se o nás ví. Holky jsou fajn a občas se na trase spolu svezeme ve vláčku. Poslední dvojice se však „nekamarádí“. Nejdříve je nemůžeme identifikovat, pak určíme špatnou paní a ženeme se za ní tři kola jak zběsilé, aby ji pak vystřídal pán – čili kategorie mix ne ženy, takto se spleteme asi 3x a osobně začínám mít závodění dost a přeji si, ať už nás trhnou o kolo a dcera „mi dá závodní propustku“. Když jsme poslední dvojici odhalily, bylo jasné, že jedou na vítězství a to nemilosrdně. Pomalu mi dochází, s ohledem na závodní elán dcery, že asi budeme jezdit na rychlost ještě dost dlouho, resp. do konce závodu, do půlnoci, že se naše, nyní již soupeřky, „kamarádky“ a „nekamarádky“ jen tak nevzdají. A taky je mi jasné, že to pro mě bude tzv. na krev, udržet tempo s holkami, kterým je okolo dvaceti, není v mém věku tak snadné, ale nechci zklamat dceru a vlastně ani sebe, tak jedu věk nevěk, krize nekrize, počasí nepočasí.

   A pak to přišlo, nečekaně, překvapivě a rychle. Okolo 20 hodiny se staly dvě podstatné události. Po 8 hodinách na trati čeká na předávce dcera s úsměvem od ucha k uchu a předtím než odfrčí závratnou rychlostí, mi říká, ať se jdu kouknout na průběžné výsledky, že budu čumět. A to teda čumím. Jsme první, dvojice „nekamarádky“ ztrácí asi 4 kola a „kamarádky“ jsou pozadu o dvě kola. Úplně nechápu, co se stalo, nedochází mi hned, že jedeme prostě rychleji, plynule a "udělaly jsme je", radost přebíjí únavu a jsem připravena bojovat až do konce. Zapomínám, že ještě před malou chvílí, jsem už chtěla skončit a sundat ty zatracené brusle…

   Druhá skutečnost, která se udála vzápětí, nebyla vůbec pozitivní, již delší dobu to okolo hřmělo, blýskalo se a obloha byla hrozivě tmavá, profíci střídavě měnili kolečka do deště a zpět, hobící se modlili, ať neprší. Po osmé večer začalo pršet, bohužel. Obě s dcerou máme zkušenost s jízdou v dešti z loňska, víme, že se musí zpomalit, a že to pekelně klouže na bílých čárách na cestě. Oblékáme nepromokavé bundy, já do sebe „kopnu“ horkou polévku, sundám sluneční brýle a nasadím dioptrické, ať se nevysekám na padajících listech, větvích a mokrých čarách. Spolu s deštěm přichází vítr, jak jinak než silný protivítr a já mám místy pocit, že stojím na místě, resp. že mne to žene vzad. Místo našeho odpočinku jsme musely schovat, jinak by nám všechno uletělo a tak už neodpočíváme, ale s deštníkem stojíme u místa předávek a mlčky se měníme, stále po dvou kolech, a pomalu a jistě vlhneme – od noh.

   Prší a to již dvě hodiny vkuse, fouká, do toho samozřejmě přišla tma, jezdí se s čelovkami, klouže to už i na normální cestě, člověk by řekl fialový hnus. My stále jedeme, bruslíme bez ohledu na únavu a opatrně si připouštíme, že bychom to mohly vyhrát, šeptáme si to u předávek, průběžné výsledky sledujeme pořád… „Nekamarádky“ už jsou ze hry, zbývající dvojice a my bojujeme, i když my s dcerou tušíme, že už je to doma. Okolo 22 hodiny máme již šest kol náskok a muselo by se stát něco fakt špatného, abychom náskok ztratily. Začínám taktizovat a vypočítám, že nejpozději ve 23:14 můžeme přestat jezdit, už by to vyšlo na nejvyšší stupínek. Tím ovšem naštvu dceru, která mi sdělí, že závod končí o půlnoci a jede se pořád. Po jedenácté večer na mne přichází skutečná krize, kdy mám pocit, že mi zdřevěněly nohy, pro únavu už nevidím. U předávky oznamuji dceři, že už nejedu, že ať jede ona poslední jedno kolo a pak to balíme.

   Sundávám si brusle a čvachtám v ponožkách k časomíře, 6 kol náskok – to už je dost. Jsem otupělá únavou, jediné co si přeju, je být doma v suchu a nechat si masírovat nohy a záda. Zjišťuji, že docela slušně prší, že vlastně jezdíme na vodě, ale také zjišťuji, že ta super atmosféra, to nasazení všech stále přetrvává a je mi najednou moc pěkně… Chvíli… Dcera dojede do cíle ve 23:36, máme 6 kol náskok /jedno kolo v dešti hobící teď jezdí tak za 10-12 minut/, ovšem ona zahlásí: „Mami, cítím se ohroženě, jedeme dál“. Já nejedu, už mne nikdo nedonutí nazout si znova brusle, stejně bych se do nich nevešla. Dcera jede a tak naše dvojice končí závod až ve 23:49. Celkem jsme najely 71 kol – 218 km, to je jako z Ostravy do Olomouce a zpět.  A obhajujeme zlato. Po dvanácti hodinách jsme u konce.

Anebo ne?

   Zhruba čtvrthodinu po půlnoci se snažím přesvědčit nohy, mozek, ruce, ať ještě fungují a my dojedeme těch 50 km domů /samozřejmě autem/, za hodinu pak ležím v posteli a hledám polohu nejmenší bolesti, usínám, i když se co chvíli budím a chodím koukat na dceru, zda je ok a hlavně…

   …za 13 hodin od konce závodu jsme na bedně, na nejvyšším stupínku, užíváme si potlesk, focení a chvilku slávy. Já vše prožívám o to víc, že jsme závod a obhajobu zvládly s dcerou, jsem šťastná, pyšná a dojatá /brečím jak malá/. „Tery, děkuji, jsi skvělý parťák, jsem ráda, že Tě mám!“

Jo a za rok už do toho fakt nejdu, i když no nevím, uvidíme… J

Autor: Iva Děcká | úterý 18.8.2015 13:58 | karma článku: 12,14 | přečteno: 412x
  • Další články autora

Iva Děcká

Závod LH 24 bílé peklo vedoucí do ráje

Po roční pauze opět na startu a po měsíci od závodu „pár“ řádků o těchto, tentokrát více než kdy jindy, náročných 24 hodinách „v kopci“. Bylo to peklo... I když s odstupem času už celé bílé peklo vychladlo...

1.3.2019 v 23:08 | Karma: 16,03 | Přečteno: 478x | Diskuse| Hobby

Iva Děcká

Vltava Run 2017 aneb můj víkend s kinetózou

Po roce jsem se opět postavila na start štafetového závodu ze Šumavy do Prahy vedoucího podél Vltavy, kde celkem naběháme 360 km ve 12 osobách,. Ano, je to závod i o běhání, ale také o přejíždění autem z předávky na předávku...

21.5.2017 v 9:39 | Karma: 13,49 | Přečteno: 207x | Diskuse| Sport

Iva Děcká

LH 24 podruhé aneb loni jelen a letos mžitky před očima

Také letos jsme se museli vrátit na „místo činu“ a zkusit opět posunout své limity. Extrémní závod LH 24 má své kouzlo a jakmile vám jednou učaruje, nelze mu odolat. Běhat 24 hodin na vrchol Lysé hory a zpět, to je prostě výzva.

27.1.2017 v 18:08 | Karma: 15,61 | Přečteno: 371x | Diskuse| Sport

Iva Děcká

Valašský hrb 2016 - sem tam nějaký frk či drb…

...přijet, běžet, prožít, vidět a SLYŠET... Tak trochu neběžecky o běžecké akci aneb člověk si musí závod užívat všemi smysly... Žádný z uvedených rozhovorů nebyl cílený a připravený, prostě je to tak, jak nám huba narostla.

31.5.2016 v 15:22 | Karma: 16,32 | Přečteno: 497x | Diskuse| Hobby

Iva Děcká

Vltava Run aneb cesta tam a zase zpátky (s trochou nadsázky)

Jsou závody, kde jsou dva páry běžeckých bot méně důležité než rezervní klíč k doprovodnému autu, závody, na kterých se nesmí sejít „blbá“ parta, ale hlavně závody, které jsou prostě BÁJEČNÉ...a to VLTAVA RUN určitě je...

17.5.2016 v 14:01 | Karma: 11,61 | Přečteno: 765x | Diskuse| Hobby
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Arizonští poslanci schválili zrušení 160 let starého zákona zakazující potraty

25. dubna 2024  6:54

Zákonodárci ve Sněmovně reprezentantů v americkém státě Arizona ve čtvrtek schválili zrušení zákona...

Poslední mrazivá noc. Od pátku se bude oteplovat, v neděli se vrátí letní teploty

25. dubna 2024  6:32

Ve čtvrtek budou ještě teploty podprůměrné a na horách může sněžit. V pátek ráno dokonce hrozí na...

Rusko vyrábí víc zbraní, než potřebuje na Ukrajině, varoval německý ministr

25. dubna 2024  6:13

Rusko podle odhadů německého ministra obrany Borise Pistoriuse už vyrábí více zbraní a munice než...

Nejednáme. Na obzoru je stávka soudních pracovníků, požadují vyšší platy

25. dubna 2024

Premium Odvádějí vysoce odbornou práci, musejí skládat speciální zkoušky, někdy sami vypracovávají drobná...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 14
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 581x
Mladá tělem i duchem, vystudovaná vysokoškolačka, aktivní sportovkyně /běh/ a milovnice psů, normální žena a maminka dvou dětí. No ačkoli mí přátelé si myslí, že jsem sem spadla z oblaků a nejsem úplně normální, tak nevím...